Předsedu spOLečně Roberta Runtáka můžete v ulicích Olomouce potkat velmi často na kole. Proto je tou správnou osobou, které jsme se zeptali, jaké jsou rozdíly mezi základními typy cyklistické infrastruktury?
Předně bych chtěl říct, že je důležité, aby se k sobě jednotliví účastníci dopravního provozu, tedy především řidiči, cyklisté a chodci, chovali ohleduplně a ve vzájemném respektu. Například řidič osobního auta by neměl vnímat cyklistu jako nepřítele, ale spíše jako někoho, kdo přesedláním na kolo snižuje počet aut v ulicích a potenciální zácpy.
Přesto to však často vypadá, že nevraživost mezi jednotlivými účastníky spíše narůstá. Čím to podle vás je?
Důvodů je více, obecně jsou u nás lidé na sebe v posledních letech nějak více nabroušení. Jsem ale přesvědčen, že mnoho problémů v této oblasti pramení z toho, že lidé vlastně téměř vůbec neznají pravidla, která pohyb cyklisty po městě regulují, zejména nechápou rozdíly mezi základními typy cyklistické infrastruktury.
Mohl byste nám tedy prosím ty nejzákladnější rozdíly popsat?
Pokusím se vysvětlit alespoň to nejzákladnější, tedy typy pruhů, ve kterých se cyklisté pohybují. Největší ochranu zažívá cyklista v tzv. vyhrazeném cyklopruhu. Méně práv má cyklista v ochranném cyklopruhu a vyloženě orientační je pak tzv. cyklistický piktokoridor.
Jak od sebe jednotlivé pruhy poznáme?
Vyhrazený cyklopruh je jako jediný, kromě vodorovného dopravního značení, označen i svislou dopravní značkou, takovou tou modrou se symbolem kola. Od prostoru pro auta jej oddělují podélné pruhy a často bývá tento cyklopruh alespoň lokálně proveden v červené barvě nebo je na něm namalován červený symbol kola. Důležité je vědět, že do tohoto pruhu mohou, kromě cyklistů, ostatní účastníci vjíždět jen velmi výjimečně.
A v čem se tedy liší od vyhrazeného cyklopruhu tzv. ochranný cyklopruh?
Ochranný cyklopruh není nikdy značen svislou dopravní značkou. Po krajích má sice rovněž pruhy, ale symbol kola na vozovce není nikdy proveden v červené barvě. Ochrana cyklisty je v tomto případě menší, například širší projíždějící motorová vozidla do tohoto pruhu mohou zasahovat. Nikdy však nemohou cyklistu ohrozit.
Hodně emocí vzbudilo mezi Olomoučany v posledních týdnech vyznačení tzv. cyklopiktokoridoru na Masarykově ulici. Stěžovali si zejména obyvatelé z dané lokality, že přijdu o možnost parkování. Jak to tedy je?
Piktokoridor je dopravní opatření, kterému lidé rozumějí asi nejméně. Je značené symbolem cyklisty a dvou šipek, nenajdeme zde ale podélný pruh. Zjednodušeně můžeme říct, že toto opatření je čistě informativní. Upozorňuje na zvýšený pohyb cyklistů v daném místě. Nikomu z toho nevznikají nějaká speciální práva či povinnosti.
Věřím, že jste to vysvětlil dostatečně srozumitelně. Co byste našim čtenářům vzkázal na závěr?
Asi jen zopakuji to, co jsem uvedl v úvodu. Jedna věc jsou pravidla, která musíme všichni dodržovat, ale ještě důležitější je vzájemný respekt a tolerance. Pokud chceme být vyspělou společností, musíme se k sobě chovat ohleduplně. Pak budeme všichni spokojenější.