hnutí spOLečně
7. srpna 2018

Městská policie jako ochránce pořádku, ne výběrčí pokut

Městská policie loni v Olomouci rozdala 7 613 botiček. To je o skoro dva a půl tisíce více než v roce 2014. Řešením dopravních přestupků tráví strážníci většinu svého času - loni se dopravy týkalo 89,5 procenta z celkových téměř pětačtyřiceti tisíc událostí, které měla městská policie na starost.

Jednou z našich vizí, kterou chceme v Olomouci prosadit, je zavedení efektivnějšího systému udělování botiček, takzvané “třikrát a dost”. Město by tak ušetřilo nejen finance, ale i čas městské policie, jejímž úkolem by mělo být především dohlížení na bezpečnost obyvatel Olomouce.
 
Po vzoru dalších českých měst by se tak Olomouc zařadila k těm, kde městská policie využívá botičky k potrestání řidičů v mnohem menší míře než doposud. Na autě by ji našli jen hříšníci, které policie nachytala už potřetí.
 
Při prvních dvou přestupcích by podle nového systému dostali řidiči jen předvolání, na základě kterého se musí dostavit na městskou policii a zaplatit pokutu. Režim přináší několik výhod - úsporu peněz a také úsporu času strážníků i řidičů. Především ale budou moci strážníci více dohlížet na bezpečnost Olomoučanů.
 
Při použití botičky vyrážejí strážníci k autu minimálně dvakrát - poprvé k obhlídce, při které nevhodně zaparkované auto odhalí a nasadí mu botičku, podruhé v momentu, kdy řidič zjistí, že z místa nemůže odjet a zavolá strážníky, kteří botičku sundají a udělí pokutu.
 
Nově by městská policie na místo vyrážela jen jednou. Pokud zjistí přestupek, nechá za oknem pouze předvolání. Řidič tak může s autem kdykoli odjet, ale pokuta ho nemine. Dostavit se na městkou policii musí kdykoliv během následujících deseti dní.
 
Šetří se tak čas strážníků i finance města, které je zřizovatelem městské policie. Zároveň klesají náklady za pohonné hmoty, a to o každou cestu, kterou dnes musí hlídka podniknout, aby botičku z auta odstranila.
 
Podobně k této problematice přistoupili i v jiných českých městech. Od roku 2015 už botičky téměř nedostávají řidiči v Jihlavě i v Chebu, o několik let dříve s tímto nápadem přišli v Mostě. Na mnoha místech si nový systém chválí.
 
„Tím se nám hodně ušetřil čas. Lidi tak můžou častěji potkávat hlídky,” řekl ředitel jihlavských strážníků Jan Frenc v roce 2015 serveru idnes.cz. Stejně fungují tresty i v Chotěboři.„Botičkyjsou již dávno za zenitem, a pokud to okolnosti dovolí, dáváme jen lístek s upozorněním," řekl vedoucí městské policie v Chotěboři Jiří Novotný serveru denik.cz.
 
K této změně, kterou chceme v Olomouci prosadit, nás vede jednoduché přesvědčení, které je také součástí našeho programu. Domníváme se, že městská policie má v první řadě zastávat roli ochránce pořádku a bezpečí obyvatel města, nikoliv roli výběrčího pokut za parkování.
 
Finanční zisk z těchto pokut by neměl být hlavní motivací strážníků. Pokud jde o dopravu, na prvním místě je třeba, aby město ruku v ruce s městkou policií zajistilo bezpečné projetí městem a bezpečné parkování, a to jak v centru, tak na sídlištích a v okrajových částech města.
 
Věříme, že čas strážníků městské policie i prostředky města je možné investovat lépe a především sofistikovaně. Olomouc je moderní město, nicméně její potenciál je mnohem větší. Stačí, abychom společně jednali v souladu s tím, co je pro Olomouc a její obyvatele nejlepší. Věříme, že spOLečně to dokážeme!
 
Celý náš program najdete zde.
Sdílet na