Našli jsme způsob, jak v Olomouci postavit metro! Náš kandidát Otakar Bačák, ekonomický náměstek ředitele DPMO, o hospodaření s městskými dotacemi a ekonomice svozu odpadů.
Starší generaci se nelíbí módní používání cizích, převážně anglických, slov a spojení, ale nic jiného než zeptat se těch mladších, jim bohužel asi nezbývá. Spojení „value for money“ jim můžete přeložit jako „dobrá koupě“. Těm z válečné generace, aby se tolik neodchýlili od trendu, že už nejednou se do naší řeči vpašovávala cizí slova, sedí překlad „dobrý kauf“.
Likvidace odpadů v Olomouci stojí město poněkud více, než stanovených 660,- Kč / 330,- Kč za obyvatele (za lomítkem je snížený poplatek pro vyjmenované kategorie – děti, senioři aj.). Celkově se jedná zhruba o 78 milionů korun, počítaje do toho i náklady na výběr tohoto poplatku. Zaokrouhlené náklady na jednoho obyvatele činí 780 Kč. Za komfort maximálně dvoutýdenního svozu, množství nádob na separovaný odpad v až sedmi druzích, vcelku obstojný úklid veřejných košů a prostranství – celkem dobrá koupě za dotace z rozpočtu na jednoho obyvatele 120,- Kč/450,- Kč, při zrušení poplatku 700 Kč na všechny.
Veřejná doprava jako nezbytná věc pro zvládnutí denního počtu 150 tisíc cestujících, za rok potom okolo padesáti milionů cestujících, stojí město okolo 300 milionů. Denně je tak k dispozici, v hrubém průměru, šest a půl tisíce míst v celé trase délek linek, které činí 312 km. Takže na jednoho cestujícího město přispívá 5,45 Kč za svezení. Když to porovnáme s náklady 4-členné rodiny na vlastní vozidlo a jeho provoz, tak celkem dobrá koupě za veřejnou dopravu jako takovou.
Kontroverzní aquapark si ročně vyžádá minimálně na tzv. služebném 46 mil. Kč. Tým pana ředitele aquaparku se naštěstí opravdu snaží a provozní náklady je schopen krýt příjmy ze vstupného. Nicméně dotace města na jednoho návštěvníka nám dělá 230 Kč.
A co s tím metrem? Jenom taková veselá (funny – další častý anglikanismus) kalkulace. Činil-li by příspěvek na jednoho cestujícího stejnou hodnotu, jako na jednoho návštěvníka aquaparku, dělá to za rok 11,5 miliardy Kč. No, to už by na budování lehkého metra určitě stačilo.
Tak pojďme spOLečně dělat už jen ty dobré koupě.